Search here...
TOP
Lifestyle Parenting

Parinteala in vremea distantarii sociale

Primavara aceasta ne-a resetat orice limita a scenariilor sumbre pe care ni le puteam face. Anul trecut ne-am suparat ca au fost inchise gradinitele si scolile timp de una sau doua saptamani pe motiv de vreme rea sau gripa. Iata ca anul acesta stam deja in case de aproape doua luni si ne mai asteapta inca minim doua saptamani. Anul trecut ne supara cate o zi ploioasa sau o zi cu vant. Iata ca acum nu mai conteaza niciuna dintre acestea pentru ca oricum stam cu totii in case.

Si totusi, cum se vede distantarea sociala din perspectiva unei familii obisnuite sa calatoreasca, sa aiba mereu planuri facute si bilete de avion cumparate in avans? Cum au reactionat copiii si cum am facut sa nu o luam razna noi, parintii? Cum le-am povestit copiilor despre Coronavirus si ce au inteles ei?

1. Povestea monstrului nevazut numit coronavirus

Despre coronavirus aka monstrul nevazut le-am povestit copiilor inca de cand am calatorit in Seychelles, in luna Februarie. Epidemia in China luase deja amploare, regiunea Wuhan fusese inchisa, si noi am plecat spre aeroport cu o mica urma de ingrijorare. Le-am explicat copiilor de la inceput ca avem doua provocari in acea calatorie. Prima a fost ca nu avem voie sa punem mana pe nimic din aeroport. A doua a fost ca trebuie sa ne spalam des pe maini si sa ne dezinfectam cu solutie sau servetel. Razvan le-a povestit copiilor despre monstrul care nu se vede, dar care poate fi pe mainile noastre, motiv pentru care trebuie sa ne spalam foarte bine pe maini. Povestea monstrului a continuat in martie cand le-am explicat copiilor ca monstrul a crescut, dar ca este tot invizibil. De aceea trebuie sa stam in casa, nu putem merge la gradinita si trebuie sa continuam sa ne spalam foarte bine pe maine. Alex a inteles si ca adultii au voie sa mearga la Lidl, motiv pentru care a profitat de ocazie sa imi comunice toate dulciurile de care are nevoie urgenta. Daca s-a intamplat sa mai iasa pana in fata blocului, le-am explicat ca nu au voie sa atinga nimic, nu au voie sa puna mana pe lift, pe manerul de la usa, nu pot lasa amprente pe geamul de la usa de la intrare, etc. Au inteles destul de repede si asta. Acum coronavirus este, ca orice alt monstru, parte din familia noastra.

2. Programul de masa, somn si baie este sfant

Inainte de distantarea sociala credeam ca daca nu ii scot in parc sa alerge, nu voi avea nicio sansa sa ii culc la pranz. Ei bine, am constatat ca pot dormi ambii la pranz fara sa ii pun sa alerge pe banda. Ma asigur ca mananca bine in fiecare zi, ca respecta orele de pranz si ca nu exagereaza cu dulciurile. Desi ar manca ciocolata dimineata, la pranz si seara.

Obisnuiam sa ii las in pijamale / haine de casa toata ziua, pana intr-o zi cand Alex mi-a cerut sa ii pun sacou la intalnirea zilnica cu colegii de gradi. Atunci am inteles ca microcosmosul lor este de fapt casa noastra acum si ca e important sa isi pastreze obiceiurile cat de cat intacte raportate la perioada de „libertate”.

3. Timp de joaca impreuna si timp de joaca singuri (sau cu fratele din dotare)

Inainte de distantarea sociala eram obisnuita sa stau non stop cu ei, sa facem activitati impreuna si sa ne jucam cu totii. Acum ii las minim o ora dimineata si minim o ora seara in care sa se joace singuri. Nu intervin decat daca aud plansete serioase sau daca ma cauta ei. In rest, am observat sa se descurca foarte bine sa gaseasca singuri modalitati de joaca si de distractie.

4. Screen time echilibrat cu restul activitatilor

Daca s-au jucat impreuna, daca au alergat pe balcon si daca au facut si ceva „teme” pentru gradinita sau daca au colorat (o tentativa de activitate intelectuala), atunci nu o iau razna cu screen time. Prin screen time inteleg televizor le anumite desene sau youtube. Au momente in care prefera muzica si momente in care prefera teatru radiofonic. Daca se echilibreaza cu restul, au unda verde de la mine.

5. Activitati care sa ii pasioneze

Copiii trec prin tot felul de perioade in care dezvolta adevarate pasiuni pentru anumite activitati. Alex (aproape 5 ani) este in perioada in care coloreaza, decupeaza si lipeste. Am cutii intregi de proiecte de acest fel si in fiecare zi ii caut noi fise si modele pentru decupat.

Cele mai multe le-am gasit pe Shutterstock, Usborne (au o serie de activitati gratuite pentru copii) si pe acest blog. Vladut (2 ani) este in perioada in care descopera cartile cu tot felul de animale.

Pentru copiii (si parintii) pasionati de calatorii, am gandit impreuna cu Razvan o brosura care sa ii invete pe copii continentele si cateva caracteristici generale ale anumitor tari. O puteti descarca gratuit de aici.

1 COMMENT

• Ana

Salut Andra,
    Și noi i-am explicat și am vb cu fetița noastră cea mare(5 ani) despre coronavirus și a ajuns la o concluzie: chinezii nu trebuia să vina in Europa să aducă virusul ci să rămână acolo la ei; și din această cauză este supărată pe ei pt că din cauza lor ea nu mai poate merge la grădiniță și în vacanțe 🤣🤣🤣